تأثير برنامه‌هاي بازتواني قلبي کوتاه مدت بر سير تظاهرات باليني انفاركتوس ميوكارد (فاطمه جعفرپور)
وب تخصصی مراقبت های ویژه پرستاری
اشتراک اطلاعات در مراقبتهای ویژه

تأثير برنامه‌هاي بازتواني قلبي کوتاه مدت بر سير تظاهرات باليني انفاركتوس ميوكارد (فاطمه جعفرپور)

زمينه و هدف: بيماري انفاركتوس ميوكارد يكي از شايع‌ترين علل مرگ و مير و ناخوشي در جهان امروز است و با توجه به علايم آزاردهنده، پيشگيري ثانويه از طريق انجام برنامه‌هاي بازتواني قلبي با مشاركت پرستاران، يكي از بهترين روش‌هاي درماني است. هدف ازاين پژوهش تعيين تأثير برنامه‌هاي كوتاه مدت باز تواني قلبي بر سير تظاهرات باليني اين بيماري است.

روش بررسي: پژوهش حاضر از نوع نيمه تجربي است. نمونه‌هاي پژوهش 66 بيمار (58 مرد و 8 زن) 65-40 ساله مبتلا به انفاركتوس ميوكارد بودند كه با روش نمونه‌گيري مبتني بر هدف از بين تمام بيماران مبتلا به

انفاركتوس ميوكارد مراجعه‌كننده به بيمارستان‌هاي آموزشي شهر اهواز از مهر ماه 84 تا ارديبهشت 85 ، انتخاب و به طور تصادفي به دو گروه آزمون (32نفر) و شاهد (34 نفر) تقسيم شدند. اطلاعات مربوط به تظاهرات باليني به وسيله چك ليست از دو گروه جمع‌آوري شد. افراد گروه آزمون، پس از موفقيت در آزمون ورزش مقدماتي (دو هفته پس از انفاركتوس ميوكارد)، برنامه بازتواني 8 هفته‌اي را شروع نمودند. پس از پايان برنامه اطلاعات مربوط به تظاهرات باليني از تمام بيماران جمع‌آوري و با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي (آزمون من‌ويتني) در نرم‌افزارSPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.

يافته‌ها: با توجه به نتايج آزمون من‌ويتني، بين حملات افزايش فشارخون (030/0=p)، درد قفسه صدري، تنگي نفس، خستگي، و تپش قلب (001/0p<) در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد کاهش معنادار ايجاد شده است.

نتيجه‌گيري: شرکت در برنامه بازتواني قلبي، درد قفسه صدري، تنگي نفس، خستگي، حملات فشارخون و تپش قلب را در بيماران مبتلا به انفاركتوس ميوكارد کاهش مي‌دهد. بر اين اساس مي‌توان اجراي اين برنامه را در بيماران ياد شده توصيه نمود.

واژه‌هاي كليدي: بازتواني قلبي، انفارکتوس ميوکارد، تظاهرات باليني

 

برنامه بازتواني قلبي كوتاه مدت در 8 هفته به صورت زير براي افراد گروه آزمون اجرا مي‌شد:

1- هر هفته دو جلسه يك ساعته فعاليت بدني (راه رفتن بر روي نوار نقاله يا پازدن به دوچرخه ثابت) زير نظر تيم بازتواني، متشكل از پزشك متخصص بيماري‌هاي قلب و عروق، پرستار و فيزيوتراپ كه در سراسر مطالعه افراد ثابتي بوده‌اند. در طول هر جلسه و نيز طي مدت انجام برنامه بازتواني، با توجه به شرايط بيمار و جدول درجه‌بندي فعاليت‌ها به مدت و شدت فعاليت ياد شده افزوده مي‌شد. هر جلسه شامل10-5 دقيقه گرم كردن بدن، 30-20 دقيقه راه رفتن روي نوار نقاله و پا زدن به دوچرخه ثابت و نيز 10-5 دقيقه تمرينات سرد کردن بدن بود.

2- برگزاري يك جلسه 30-15 دقيقه‌اي آموزش تعديل عوامل خطرزا تحت نظر پرستار، پزشك و فيزيوتراپ و همچنين آموزش‌هاي رواني- اجتماعي تحت نظر مشاور روان‌پزشكي در هفته

3 - همچنين افراد گروه آزمون هفته‌اي 3 جلسه 15 دقيقه‌اي در خانه ورزش (نرمش و دويدن سبك بدون استفاده از وسيله) مي‌كردند. به اين افراد چك ليست تحقيقاتي داده مي‌شد، همچنين نحوه پركردن چك ليست‌ها به بيمار و همراهان آموزش داده مي‌شد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc
آخرین مطالب