وب تخصصی مراقبت های ویژه پرستاری
اشتراک اطلاعات در مراقبتهای ویژه

بررسي تاثير تغيير وضعيت بيماران بر عوارض عروقي بعد از آنژيوگرافي قلبي در بيمارستان طالقاني وابسته به...

آنژيوگرافي شايعترين روش تشخيصي تهاجمي جهت بررسي عروق کرونر قلب است که با عوارض عروقي شامل خونريزي، هماتوم، ترومبوز شرياني همراه مي باشد. به منظور پيشگيري از عوارض بعد از اين روش، بيماران در وضعيت به پشت خوابيده به استراحت در تخت محدود مي شوند که منجر به ناراحتي و کمردرد مي گردد. تغيير وضعيت بيماران در تخت تغيير در روشهاي مراقبتي بعد از آنژيوگرافي مي باشد که در جهت ارتقا آسايش و راحتي بيماران ميباشد.هدف: هدف اين پژوهش مقايسه تاثير تغيير وضعيت بر عوراض عروقي بعد از آنژيوگرافي قلبي در بيمارستان طالقانيوابسته به دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني شهيد بهشتي مي باشد.مواد و روشها: پژوهش حاضر يک کارآزمايي باليني است. تعداد 130 بيمار به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند (65 مورد در هر گروه). وضعيت بيماران در هر دو گروه در ساعت اول خوابيده به پشت بود و سپس گروه مداخله هر ساعت به ترتيب در وضعيتهاي خوابيده به پشت با افزايش زاويه سر تخت به 30 درجه و نيمه نشسته تغيير وضعيت داده شد. وضعيت گروه کنترل در تمام ساعت ها خوابيده به پشت بود. عوارض عروقي با کمک چک ليست بررسي شد.يافته ها: هيچ کدام از واحدهاي مورد پژوهش دچار خونريزي، هماتوم و ترمبوز شرياني نشدند و اختلاف معني داري از نظر بروز عوارض عروقي بعد از آنژيوگرافي مشاهده نشد.بحث و نتيجه گيري: تعيير وضعيت بيماران بر عوارض عروقي بعد از آنژيوگرافي در بيماران تحت آنژيوگرافي قلبي تاثير ندارد و شايد بتوان از تغيير وضعيت بعنوان يک راهکار جهت افزايش راحتي و آسايش بيماران استفاده کرد.




ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc

دفيبريلاتورهاي قلبي کاشتني                                              

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc

تاریخچه آنژیوگرافی

این روش که در ابتدا بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شد، برای اولین بار در سال 1929توسط ورنر فورسمن بر روی انسان صورت گرفت.هدف فورسمن ابداع روشی برای رساندن مستقیم داروها به درون قلب بود، اما قابلیت تکنیک فورسمن، به عنوان یک ابزار تشخیصی توسط افراد دیگر مورد توجه قرار گرفت. امروزه سالانه بیش از یک میلیون مورد کاتتریزاسیون و آنژیوگرافی قلبی برای اهداف تشخیصی، مداخله درمانی و یا هر دو انجام می‌پذیرند.

نحوه انجام آنژیوگرافی

آنژیوگرافی یکی از اقدامات تهاجمی قلبی به شمار می‌رود به این صورت که کاتتر یا لوله‌ای باریک از طریق سیاهرگ یا سرخرگهای پا یا دست به سمت قلب هدایت شده و مستقیماً اندازه‌گیری‌ها و تصویربرداریهای لازم را انجام می‌دهد. اگر کاتتر از سیستم سیاهرگ وارد قلب شود. قلب راست و سرخرگ ریوی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر از مسیر سرخرگی وارد قلب شود، آئورت، قلب چپ و سرخرگ کرونروی ارزیابی می‌شوند.

کاربرد آنژیوگرافی

کاربرد تشخیصی

در این روش امکان اندازه‌گیری مستقیم فشارهای داخل قلب (می‌تواند به طور مستقیم فشار خون بطنها ، دهلیزها و سرخرگهای قلبی و حتی مویرگهای ریوی را اندازه‌گیری نماید)، میزان اشباع اکسیژن و با تزریق ماده حاجب امکان مشاهده عروق کرونر قلب، حفره‌های قلبی و عروق بزرگ (می‌توان از مسیر حرکت خون در قلب یا رگهاب کرونری فیلم یا عکس تهیه کرد) فراهم می‌شود. کاربرد معمول آنژیوگرافی شامل تایید ناهنجاریهای احتمالی قلب و تعیین موقعیت آناتومیک و اهمیت فیزیولوژیک آنها می‌باشد. اغلب قبل از اقدامات درمانی مانند آنژیوپلاستی شریان (سرخرگ) کرونر، پیوند عروق کرونر یا عمل جراحی دریچه‌ها نیز به آنژیوگرافی قلبی نیاز است.

کاربرد درمانی (آنژیوپلاستی)

اقدام دیگری که گاه از طریق همین کاتر انجام می‌گردد آنژیوپلاستی نام دارد. آنژیوپلاستی به معنی باز کردن یا ترمیم رگ می‌باشد. در این روش رگ مسدود توسط بادکنکی متسع می‌شود و چند ثانیه در این حالت نگاه داشته می‌شود تا رگ باز شود. گاهی نیز برای محکم کاری یک لوله محکم به نام استنت (Stent) داخل رگ مسدود قرار داده می‌شود تا از انسداد مجدد آن جلوگیری به عمل آید.


img/daneshnameh_up/7/7b/figure1_04_2001.jpg



در مواردی که آنژیوپلاستی با موفقیت روبرو نمی‌شود یا تعداد رگهای مسدود یا شدت انسداد آن زیاد باشد از اقدام دیگری به نام بای‌پس شریان کرونروی (یا عمل کنار گذر) استفاده می‌شود. در این عمل جراحی که معمولاً چند ساعت به طول می‌انجامد تکه‌ای از سیاهرگهای پا یا سرخرگهای داخل قفسه سینه بریده شده و به صورت کنار گذر در محل انسداد سرخرگ کرونری پیونده زده می‌شود تا جریان خون به نواحی پائین دست آن برقرار بماند و از
سکته‌های قلبی یا قطع کامل جریان خون پیشگیری شود.

عوارض آنژیوگرافی

انجام این بررسی نیاز به یک روز بستری شدن دارد ولی انجام آن دقایقی بیش به طول نمی‌انجامد و معمولاً بیمار بدون عارضه‌ای خاص از بیمارستان مرخص می‌شود. اگر در حین عبور کاتتر بیمار دچار مشکل شود معمولاً می‌توان به سرعت داروهای لازم را به طور مستقیم به داخل قلب تزریق کرد و مشکل را رفع نمود. اگرچه آنژیوگرافی قلب معمولا روش بی‌خطری است، بصورت نادر ممکن است با عوارضی چون آسیب عروق، نارسایی کلیه (به علت ماده حاجب) سکته قلبی یا مغزی همراه باشد.




تاریخ: جمعه 17 تير 1390برچسب:آنژیوگرافی,
ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc

فارماکولوژی


فارماکولولوژی عبارت از مطالعه خواص و تاثیرات داروها و ترکیبات دارویی  طبی بر روی بدن است. داروها مواد شیمیایی  مورد استفاده در تشخیص، درمان وپیشگیری از بیماریها هستند.

 


اجزا  یک شناسنامه دارویی:
یک شناسنامه دارویی کلیه ویژگیهای دارو را به دست می دهد. به عنوان یک پرسنل زبده اورژانس باید با شناسنامه های دارویی داروهایی کهممکن است ناچار به کارگیری آنها شوید آشنا باشید. یک شناسنامه دارویی شامل موارد زیر است:
 
- اسامی داروها-این اسامی عبارتند از نامهای ژنریک،تجاری و شیمیایی
- طبقه بندی-داروی مورد نظر چه نوع دارویی استو به چه منظور به کار می رود.
- مکانیسم عمل- دارو چگونه عمل می کند وهدف آن چیست.
- موارد منع مصرف--چه موقع نباید از دارو استفاده کردو واکنش ناخواسته دارو با ترکیبات دارویی دیگر.
- فارماکوکینتیک-جذب ومتابولیسم دارو چگونه است؟نیمه عمر دارو چیست؟
- عوارض جانبی وناخواسته-آیا عوارض جانبی وجود دارد؟عوارض ناخواسته چیست؟
- روشهای مصرف-دارو  چگونه داده می شود؟
- چگونگی تامین دارو-مقدار کلی دارو چقدر است و چه جوری این مقدار تامین می شود؟
- دوزاژ- این قسمت شامل مقدار داروی تجویز شده مناسب برای بالغین،اطفال و ملاحضات ویژه است.

 

 مورد مصرف دلیلی برای تجویز دارو است.مورد منع مصرف دلیلی برای عدم تجویز دارو است.
نخستین مورد منع مصرف برای هر دارو حساسیت(آلرژی) نسبت به دارو می باشد.

اسامی داروهای طبی داروهای طبی از چهار منشاء عمده مشتق می شوند:گیاهان،حیوانات انسانها،مواد ومحصولات معدنی ومواد شیمیایی وصنایی ساخته شده در آزمایشگاهها.
داروهای طبی اسامی گوناگونی دارند: 
 درج  نام تجاری-نام ژنریک-نام شیمیایی-ونام رسمی .
در بیشتر موارد، نام رسمی عبارت از نام ژنریک که  usp. بدنبال آن آمده است.

 


 تقسیم بندی داروها بر اساس گروههای خطر در بیماران باردار:
FDA مقیاس زیر را با تقسیم بندی داروها به گروه های A-B-C-D-X تعیین نموده است.
 گروه آ :خطر اثباط شده ای برای جنین ومادر در مقطع بارداری ندارد.
گروه بی :در حیوانات مطالعه ای که انجام شده خطری را برای جنین نشان نداده است اما مطالعه کافی بر روی انسان انجام نشده است.
گروه سی:مطالعات انجام شده بر روی حیوانات عوار ض نا خواسته ای را نشان داده است.
گروه دی:خطر برای جنین انسان به اثبات رسیده است
گروه ایکس:خطر عوارض ناخواسته به روشنی در انسان دیده شده است

 تقسیمات دستگاه عصبی:
دستگاه عصبی سمپاتیک وپارا سمپاتیک به منظور حفظ هماهنگی بدن به صورت متضاد عمل می کنند وهر سیستم برحسب شرایط موجود تقدم می یابد.
عقده های سمپاتیک که متشکل از عقده های زنجیره سمپاتیک وعقده های جانبی هستند، هنگام تحریک اثرات  زیر را اعمال می کنند:
 
- تحریک ترشح غدد عرق
- کاهش فعالیت گوارشی
- شل شدن مثانه
- آزاد شدن ذخایر گلیکوژن از کبد
- انقباض عروق خونی محیطی
- افزایش جریان خون عضلات اسکلتی
- افزایش ضربان،قدرت انقباض،خودکاری وهدایت پذیری قلب
- گشاد شدن برونشها
- افزایش تولید انرژی
- کاهش جریان خون به اعضای شکمی

اشکال دارویی:
1-داروهای جامد
2-داروهای مایع
3-داروهای استنشاقی
4-داروهای موضعی
5-داروهای عبور کننده از پوست
6-ژلها
7-گازها


 اثرات تداخلی گیرنده-دارو:آگونیست ها:  داروهایی هستند که برای برانگیختن یک پاسخ با گیرنده تداخل می کنند.
آنتاگونیست ها:  داروهاییکه به گیرنده متصل می شوند و  پاسخ رامسدود میکنند.

 لیست داروهای پیش بیمارستانی:

نام دارو عملکرد دارو موارد مصرف عوارض جانبی موارد منع مصرف
نیترو گلیسیرین از گروه نیتراتها میباشد.بعنوان داروی گشادکننده عروق  کرونر قلب به کار میرود و باعث افزایش خونرسانی به قلب شده وآنژین صدری حاد را کنترل کرده و فشارخون را پایین میاورد. آنزین صدری حاد{درد شدید قفسه سینه}- کنترل فشار خون بالا-سکته قلبی-ایسکمی عروق کرونر - این دارو تا سه باردر فشارخون سیستول بالاتر از ده هر پنج دقیقه یکبار قابل تکرار میباشد افزایش ضربان قلب- تپش قلب- احساس گرمی-سرگیجه فشار خون
پایین- گلوکوم
{آب سیاه
چشم}- کم خونیهای شدید-خونریزی مغزی - تروما به سر
کاپتوپریل کاهنده فشار خون نارسایی احتقانی قلبی -درمان  فشارخون متوسط به همراه لازیکس ،‌  همچنين‌در درمان‌ زيادي‌ شديد و مقاوم فشار خون‌ كه‌ به‌ساير تدابير درماني‌ پاسخ‌ نمي‌دهند،مصرف‌ میشود. حساسیت پوستی همراه با خارش-سرفه از دست رفتن حس چشایی واختلات حسی دیگر- همراه داروهای مدر نگهدارنده پتاسیم(
تریامترن اچ -اسپیرونالوکتون
)
لازیکس(فروزماید) ازداروهای ادرارآور میباشدوبا گشاد کردن عروق کلیه باعث افزایش ادرار ودر نیجه  کاهش فشار خون رابه همراه دارد. ورم-کاهش ادرار-نارسایی کلیه- درمان سریع فشار خون بالا تهوع و استفراغ-ضعف عضلانی-افت فشار خون-وزوزگوش و حساسیت پوستی دیابت- نقرس - سیروزکبدی
آدرنالین(اپی نفرین) گشاد کننده برونش - باعث افزایش فعالیت عصب سمپاتیک شده و در نتیجه فعالیت قلب را افزایش داده و با تنگ کردن عروق ،  افزایش فشار خون را بدنبال دارد. شوک آنافیلاکسی(حساسیت دارویی-غذا-نیش حشرات-آلرژی)-آسم و اسپاسم برونش-ایست قلبی استفراغ-افزایش ضربان قلب-ضعف و تعریق-لرزش دست گلوکوم(آ ب
سیا ه چشم) - حساسیت
مفرط -
بیماریها ی
قلبی
آتروپین آنتی کولینرژیک - دارای اثرات ضد برادیکاردی  می باشد و افزاینده برادی آریتمی   محسوب میشود. بهبود اسپاسم معده و روده ای و قولنج کلیوی و صفراوی- در کاهش ضربان قلب و سکته قلبی- شل کننده عضلانی ،براي‌ كاهش‌ ترشحات‌ بزاق‌ وترشحات‌ دستگاه‌ تنفسي‌ پيش‌ از بيهوشي‌،براي‌ جلوگيري‌ از براديكاردي‌ و ايست‌سينوسي‌
به‌عنوان‌ پادزهر در مسمومیت با سموم‌ ارگانو
خشکی دهان - گشادی مردمک -خشکی پوست- تاکیکاردی در بزرگی پروستات -
گلوکوم و در ا
فراد مسن وبیماران
نارسایی قلبی
 با احتیاط
 تجویز شود.
سایمتیدین و راینیتیدن دارای اثرات کاهنده ترشح اسیدمعده  میباشد. چون عوارض جانبی راینتیدین از سایمتیدین کمتر میباشد استفاده از آن بیشتر توصیه میشود. توموری شدن سلولهای کناری معده ، درمان‌ كوتاه‌مدت‌ زخمهاي‌ فعال‌ دوازدهه‌ يا زخمهاي‌فعال‌ و خوش‌خيم‌ معده‌، حالات‌ مرضي‌ترشح‌ بيش‌ از حد و پی در پی اسيد معده‌ برگشت‌ محتويات‌ معده‌به‌ مري‌ و ساير مواردي‌ كه‌ كاهش‌ اسيدمعده‌ براي‌ آن‌ مفيد است‌، مانند جراحي اسهال - وزوز گوش - بهت زدگی- گیجی و دپرس شدن- بزرگ شدن پستانها سرطان معده -مشکلات
 کبدی و  کلیوی
هیوسین( اسکوپولامین) آنتی کولینرژیک - ضد اسپاسم عضلات صاف - این دارو سبب شل شدن عضلات صاف عاعضای حفرات شکمی و و لگن میگردد.{  اسپاسم گوارشی با ادرار ی- درد کلیه-درد صفراوی و قاعدگی دردناک} خشکی دهان  - افزایش ضربان قلب-  تاری دید - احتباس ادراری گلوکوم(
آ ب سیا ه
چشم) - حساسیت
مفرط -
متوکلو پرامید(پلازیل) بالا بردن آستانه تحریک مرکز استفراغ- افزایش حرکات دودی معده در درمان تهوع استفراغ ناشی از جراحی یا شیمی درمانی برگشت محتویات معده به مری ، آهسته بودن تخلیه معده ، سردرد و سکسه مقاوم مصرف میشود.  عکس العملهای خارج هرمی خصوصا در کودکان ونوجوانان مانند :اسپاسم گردن- لرزش دست - سستی پا حساسیت
 مفرط-
نارسایی کبد و کلیه -
پارکینسون- انسداد روده - تشنج -
خونریزی
گوارشی
پیریدوکسین(B6) در سوخت و ساز پروتینهاو چربیهادخالت دارد. در تهوع حاملگی- بیماری سلولی تابش اشعه- الکلیسم سردرد- احساس گرگرفتگی- خواب الودگی- بیماران
 پارکینسون
هیدروکورتیزون با عملکرد بر روی غده آدرنال در کاهش التهابات و حساسیتها  موثر است. آسم-گزش حشرات- التهابات پوستی که شامل قرمزی و گرمی است و همین طور در واکنشهای حساسیتی دارویی- التهابات استخوان سردرد- افت پتاسیم خون-اکنه- حساسیت
مفرط-
عفونتهای
قارچی سیستمیک
دگزامتازون ضد التهاب - سرکوب کننده سیستم ایمنی - نارسایی غده ادرنال کلیه - ورم مغزی ناشی از ضربه -ضد التهابات ناشی از یک آلرژی سردرد - اکنه -نارسایی احتقانی قلب-افزایش فشار خون-ادم- زخم معده- حساسیت
مفرط-
عفونتهای
قارچی سیستمیک
تری فلو پرازین (اسکا زینا) ضدسایکوز ضد اضطرا ب - ضد تهوع واستفراغ - اسکیزوفرنی خصوصا در توهم و هذیانها وکسانیکه دوره حاد بیقراری دارند  : تري‌ فلوئوپرازين‌ در درمان‌اسكيزوفرني‌ و حالات‌ رواني‌ ديگر مثل‌جنون‌ و مانيا مصرف‌ مي‌گردد. همچنين‌ دركوتاه‌ مدت‌ به‌عنوان‌ داروي‌ كمكي‌ دردرمان‌ تحريكا خواب الودگی - سرگیجه - تاری دید - خشکی دهان - اسهال - اسپاسم گردن وعضلات - افت فشار خون - تشنج - ازبین رفتن بافت محل تزریق اسپاسم گردن وعضلات -
خواب الودگی
هالوپریدول ضدسایکوز اختلالات رفتاری شدیدمثل جنون جوانی- سرخوشی - تهوع و استفراغ ، در درمان‌اسكيزوفرني‌ و حالات‌ رواني‌ ديگر، مانيا، درمان‌ كوتاه‌ مدت‌ و كمكي‌ اضطراب‌ شديد ،بهبود تيك‌هاي‌ حركتي‌ ‌به‌كار مي‌رود. همچنين‌ در درمان‌ سكسكه‌مقاوم‌ مصرف‌ مي‌گردد  افت شدید فشار خون- اختلالات حرکتی تاخیری- حرکات غیر ارادی- افرایش ضربان قلب- احتباس ادراری- افت فشار
خون و افرادی
که از لحاظ هوشیاری در سطح پایین هستند
دیازپام آرام بخش و خواب آور- ضد هیجان - شل کننده عضلات اسکلتی در تشنج ها -فشارهای روانی- بی خوابی ها و درمان مداوم صرعی استفاده میشود سرگیجه- خواب آلودگی- عدم تعادل-افت فشار- کاهش ضربان قلب-راش- تاری دید-تهوع و استفراغ-ایست تنفسی گلوکوم
(آب سیاه)- ا
فراد افسرده-
افت فشار خون
 و افرادی که از لحاظ هوشیاری
 در سطح پایین هستند
پرومتازین طولانی اثر ترین آنتی هیستامین- آرام بخش- ضد تهوع و استفراغ در بیماری مسافرت - تهوع واستفراغ- التهابات بینی - علایم آلرژی-کهیر - تب یونجه- مسکن ساده برای بیخوابی- درمان تکمیلی فوریتهای آنافیلاکسی یا آلرژی شدید بی قراری- عدم رک مکان و زمان - کاهش و افزایش فشار خون-احتقان بینی-حساسیت به نور- صرع- ح
ساسیت مفرط
به آنتی هیستامین ها- حملات آسم- نوزادان-
بیماریهای قلبی عروقی- فشار خون پایین -  بیماریهای ریوی
ترامادول ضد دردمتوسط تا شدید - ضددرد - کنترل درد بعد از عمل سرگیجه - سر درد - اضطراب - اختلال تعادل - تشنج - خارش - تعریق بیش از حد - بثورات جلدی - اختلالات بینایی - تهوع و استفراغ - دردشکم - ارست تنفسی حساسیت
به دارو - کودکان زیر12سال - بیماریهای
تنفسی - الکلیسم حاد - ضربه به سر - اختلالات
 تشنجی - نارسایی شدیدکلیوی  - حاملگی - شیردهی
نالوکسان ضد مخدر از نوع مرفین- مصرف این دارو ممکن است باعث از بین رفتن اثر ضد درد ها شود برای برطرف کردن تضعیف تنفسی  و ارست تنفسی ناشی از داروهای شبه تریاک   مصرف میگردد.  افزایش ضربان قلب و فشار خون- تهوع و استفراغ- تعریق- ادم ریوی حساسیت
مفرط-
نا منظمی ضربان قلب -صدمه مغزی- تشنجی ها- حاملگی و زایمان- بیماران مسن وناتوان-
فنوباربیتال  ضد تشنج-آرامبخش- خواب آور انواع صرع- تب و تشنج کودکان- در بی خوابی و آرامبخش قبل جراحی -  آرامبخش- خواب الودگی-سرگیجه - سردرد-منگی- افت فشار خون- کاهش ضربان نبض- کهیر- تنگ شدن مردمک چشم- تهوع و استقراغ- درد در ناحیه بالای معده- ایست تنفسی حساسیت
مفرط-
بیماریهای شدید ریوی-
بیماران دچار افسردگی
همراه با افکار خودکشی-
اختلال عملکرد کلیه- بیمارانیکه افت فشار خون دارند.
متوکاربامول شل کننده عضلات اسکلتی دردهای عضلانی - اسکلتی و در کنترل تظاهرات عصبی- عضلانی کزاز خواب آلودگی- سرگیجه- افت فشار خون- تاری دید- تهوع- تب و واکنشهای آلرژیک (راش- کهیر) سابقه واکنش حساسیت- سابقه صرع- اختلال عملکرد کلیه
بایپریدین ضد پارکینسون-  ضد اختلالات اکستراپیرامیدال( اسپاسم گردن) در درمان بیماری پارکینسون و علایم ناشی از عوارض داروها مثل  حساسیت به متوکلوپرامید و کلروپرومازین سردرد- سرگیجه-  بی قراری- طپش قلب- افزایش ضربان قلب- خشکی چشمها- احتباس ادراری کسانیکه بزرگی غده پروستات دارند - گلوکوم - تشنج
آمینوفیلین شل کننده عضلات صاف و در نهایت بهبود اسپاسم برونش و گشادکننده راههای هوایی افرادیکه مبتلا نارسایی احتقانی قلب هستند و افراد مسن - درمان کمکی نوزادانی که قطع تنفسی دارند - افراد آسمی و کسانیکه که هر نوع اسپاسم راه هوایی دارند طپش قلب- افزایش ضربان قلب- بیخوابی - سردرد- تشنج-  تهوع واستفراغ- افت فشار خون- ایست تنفسی - دیس ریتمی قلب حساسیت
مفرط- ن
امنظمی ضربان قلب - کسانیکه  کم کاری غده تیروئید دارند
کلروپرومازین ضد سایکوز-ضد تهوع واستفراغ درما ن سریع سایکوز  در بیماران بیقرار- تهوع و استفراغ- سکسکه مقاوم علائم اکستراپیرامیدال- تشنج- افت فشار خون - افزایش ضربان نبض- غش-  تاری دید- خشکی دهان- احتباس ادراری-

تاریخ: پنج شنبه 16 تير 1390برچسب:داروهای پیش بیمارستانی,
ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc

شوک الکتریکی

 

درمان با شوک الکتریکی به معنای انتقال جریان الکتریکی از طریق قفسه سینه به قلب است . میزان این جریان ( تحریک ) به اندازه ای است که می تواند در خلال عبور جریان ، قلب را دپولاریزه و با خاموش کردن کانون های نابجا متعاقبا امکان فرماندهی مجدد برای پیس میکر اصلی قلب یعنی گره سینوسی دهلیزی (SA) فراهم گردد.

 

انواع شوک الکتریکی:

1- شوک هماهنگ (کاردیوورژن  cardioversion )

2- شوک غیرهماهنگ (دفیبریلاسیون  Defibrilation )

 

شرایط استفاده از شوک الکتریکی : 

1- انتخاب پدال های مناسب :  طول تقریبی پدال ها : بزرگسالان   13cm     کودکان   8cm   نوزادان  4.5cm

2- انتخاب محل صحیح جای گذاری پدال ها روی قفسه سینه.

* رایج ترین روش antro latral  (قدامی- طرفی) میباشد. محل قرار گیری پدال ها در ناحیه apex پنجمین فضای بین دنده ای چپ و دیگری درطرف راست استرنوم ، دومین فضای بین دنده ای راست زیر استخوان کلاویکول قرار داده میشود.

* روش  antro  posterior (قدامی – خلفی) . در افرادی که پیس میکر دائمی دارند می توان پدال ها را بصورت قدامی- خلفی نیز قرار داد. در این حالت پدال قدامی در دومین فضای بین دنده ای سمت  راست و پدال خلفی در زیرخار کتف چپ قرار می گیرد.

3- تماس کافی پدال ها با سطح قفسه سینه:

* پدال ها باید با فشاری در حد 25 پوند یا 11 کیلوگرم روی سطح قفسه سینه فشرده شوند .

* سطح پدال ها باید به میزا ن  2 میلی متر با ژل لوبریکنت اغشته گرد د.

* در غیر این صورت تخلیه انرژی به داخل قفسه سینه با اشکال روبرو شده موج الکتریکی از سطح پوست عبور کرده و منجر به سوختگی میگردد.

4- انتخاب صحیح مقدار انرژی الکتریکی : میزان انرژی بر حسب وات بر ثانیه یا ژول بیان میکنند.مقادیر انرژی الکتریکی با توجه به نوع دیس ریتمی انتخاب میکردد .     

 

روش تخلیه شوک الکتریکی :

# ابتدا وجود دیس ریتمی در بیشتر از یک لید تائید گردد

# پدال مناسب را انتخاب کنید

# دگمه مربوط به تنظیم انرژی را روی مقدار مورد نظرقرار دهید.

# پدال های دستگاه الکتروشوک را در دست بگیرید : در دست راست  پدال مربوط  به Apex  و در دست چپ پدال مربوط به  Sternum

# به میزا ن 2 میلیمتر سطح پدال ها را با ژل لوبریکنت اغشته کنید

# پدال ها را روی قفسه سینه بیمار در محل صحیح قرار دهید.

# پدال ها را با نیرویی برابر با 11 kg روی قفسه سینه بیمار فشار دهید.

# جهت دادن شوک اعلام آمادگی کنید.

# سریعا مشاهده کنید که هیچ یک از افراد احیاگر با بدن بیمار در تماس نباشند

# توجه کنید که رابط اکسیژن از بیمار جدا شده باشد.

# دگمه شارژ دستگاه را فشار دهید.

# پس از شنیدن صدای بوق مربوط به شارژ کامل دستگاه بطور همزمان دگمه های تخلیه روی پدال ها را توسط انگشت شست فشار دهید.

# سریعا صفحه مانیتورینگ را از نظرتغییرات حاصله مشاهده نمایید.

 

کاردیوورژن ( Cardioversion )  :

&  کاردیوورژن عبارتست از: استفاده از نیروی الکتریکی جهت ختم تاکی دیس ریتمیهایی که دارای کمپلکس های QRS می باشند ( فیبریلاسیون دهلیزی ، تاکیکاردی بطنی  ، فلوتر دهلیزی و...)

&  کاردیوورژن یک درمان انتخابی است و برای درمان تاکی دیس ریتمی هایی که :

1 - موجب بروز یا وخیم شدن اختلالات همودینامیکی می گردند.

2 - موجب بروز یا وخیم شدن بیمارهای ایسکمیک قلبی می گردند.

3 - تاکی دیس ریتمی هایی که به درمانهای دارویی پاسخ نداده اند

&  در کاردیوورژن بعد از روشن کردن دکمه  synch ، میزان انرژی لازم انتخاب سپس دستگاه شارژ می شود. هنگام تخلیه انرژی روی قفسه سینه ،بعد از فشردن دکمه های روی پدال جهت تخلیه انرژی ، چند ثانیه بایستی صبر نمود تا تخلیه شوک انجام شود (بر عکس دفیبریلاسیون که تخلیه انرژی بلافاصله انجام می شود).

 

دفیبریلاسیون ( Defibrillation )  :

مهمترین جز در زنجیره بقاء استفاده هر چه سریعتر از دفیبریلاتور می باشد.با این توضیح که هر یک دقیقه تاخیر در اجرای آن احتمال برگشت VF را 10-7% کاهش می دهد.اگر ماساژ مناسب قلبی انجام شود این میزان به 3 تا 4 درصد تقلیل می یابد.به این خاطر بهتر است دستگاه دفیبریلاتوربر بالین بیماران بدحال ،که احتمال ایست قلبی آنها وجود دارد آماده باشد.

*  دفیبریلاسیون ، شوک غیر هماهنگ (Asynchronous)  می باشد که در موقعیت های اضطراری بکار می رود . استفاده از دفیبریلاسیون معمولاً محدود به درمان فیبریلاسیون بطنی که فاقد ریتم سازمان یافته ای است می باشد (در دفیبریلاسیون دکمه  synch دستگاه باید خاموش باشد) .

*  دفیبریلاسیون ، کلیه سلول های میوکارد را کاملا" بطور همزمان دپلاریزه نموده و گره سینوسی را قادر میسازد که مجدّداً نقش خود را به عنوان پیس میکر قلب ایفا نماید .




ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc

Figure showing 4 quadrants Using leads I and aVF the axis can be calculated to within one of the four quadrants at a glance.



 

Figure showing quadrant 0 to minus 90 degrees. If the axis is in the "left" quadrant take your second glance at lead II.







 


causes of a Northwest axis (no man's land)

  • emphysema
  • hyperkalaemia
  • lead transposition
  • artificial cardiac pacing
  • ventricular tachycardia

causes of right axis deviation

  • normal finding in children and tall thin adults
  • right ventricular hypertrophy
  • chronic lung disease even without pulmonary hypertension
  • anterolateral myocardial infarction
  • left posterior hemiblock
  • pulmonary embolus
  • Wolff-Parkinson-White syndrome - left sided accessory pathway
  • atrial septal defect
  • ventricular septal defect

causes of left axis deviation

  • left anterior hemiblock
  • Q waves of inferior myocardial infarction
  • artificial cardiac pacing
  • emphysema
  • hyperkalaemia
  • Wolff-Parkinson-White syndrome - right sided accessory pathway
  • tricuspid atresia
  • ostium primum ASD
  • injection of contrast into left coronary artery

note: left ventricular hypertrophy is not a cause left axis deviation


 




تاریخ: پنج شنبه 16 تير 1390برچسب:محور قلبی,axis,
ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc

The normal electrocardiogram.

ischaemic heart disease

Acute inferior myocardial infarction
Acute anterior myocardial infarction
Acute posterior myocardial infarction
Old inferior myocardial infarction
Acute myocardial infarction in the presence of LBBB

hypertrophy patterns

Left ventricular and left atrial hypertrophy - aortic stenosis
Mitral Stenosis
Right atrial hypertrophy
Left ventricular hypertrophy in the presence of left anterior hemiblock

atrioventricular (AV) block

First degree AV block
2 to 1 Atrioventricular block
Complete Heart Block
Complete heart block and atrial fibrillation

bundle branch block

Right Bundle Branch Block
Left anterior hemiblock
Left bundle branch block
'Trifascicular' block

supraventricular rhythms

Sinus bradycardia
Sinus tachycardia
Atrial Bigeminy
Atrial Premature Beat
Atrial fibrillation with rapid ventricular response
Atrial fibrillation with pre-existing LBBB
Atrial Flutter
Atrial flutter with 2:1 AV conduction
Wolff-Parkinson-White syndrome with atrial fibrillation (20k)

ventricular rhythms

Ventricular premature beats
Ventricular bigeminy
Idioventricular escape rhythm in Complete Heart Block
Ventricular tachycardia with clear AV dissociation
Ventricular tachycardia with subtle AV dissociation (20k)
Torsade de pointes ventricular tachycardia
Polymorphic Ventricular Tachycardia with an ICD
Ventricular Fibrillation

pacemakers

Ventricular pacemaker
Dual Chamber Pacemaker with an ICD

Wolff Parkinson White syndrome

WPW syndrome - left lateral pathway
WPW syndrome - anteroseptal pathway
Wolff-Parkinson-White syndrome with atrial fibrillation (20k)
Wolff-Parkinson-White syndrome with atrial fibrillation (another example)

miscellaneous

Implantable Cardioverter Defibrillator
Electrical Alternans - pericardial effusion
Long QT interval Romano-Ward Syndrome
Lown-Ganong-Levine Syndrome
Acute pulmonary embolus
Hyperkalaemia
Hypokalaemia
Piggy-back heart transplant
Digitalis effect
 

other

The electrical axis at a glance.
A brief history of electrocardiography
A page of comments and corrections for our book 'ECGs by Example'.
 




تاریخ: چهار شنبه 15 تير 1390برچسب:تفسیر ECG,نوار قلب,ریتم های قلبی,,
ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc

با توجه به الکترو کاردیوگرام روبرو تغییرات مربوط به MI در قسمت تحتانی قلب را در لید های II,III,aVF که به صورت وجود موج Q pathologic و تحت عنوان Old MI  مشاهده میکنید.یعنی مشاهده موج Q pathologic بدون تغییرات قطعه ST.




تاریخ: چهار شنبه 15 تير 1390برچسب:Old inferior myocardial infarction MI در قسمت تحتانی قلب ,
ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc
  • با توجه به الکترو کاردیوگرام روبرو تغییرات مربوط به MI در قسمت قدامی  قلب را در به صورت ST elevation in
  • در لید های the anterior leads V1 - 6, I and aVL مشاهده میکنید که نشان دهنده انفارکتوس حاد در سطح قدامی قلب میباشد.

 




تاریخ: چهار شنبه 15 تير 1390برچسب:انفارکتوس قدامی, آنتریور,MI,تغییرات ECG EKG,
ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc

برگزار کننده : دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی
زمان برگزاری : ۱۱ الی ۱۳ آبان ماه 1390

سایت همایش

سومین کنگره بین المللی نارسایی قلب - 11 الی 13 آبان 90 - تهران




تاریخ: سه شنبه 14 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc
آخرین مطالب