سوالاتي كه براي بيماران CABG پس از ترخيص مطرح است-(رزا احمديان)
وب تخصصی مراقبت های ویژه پرستاری
اشتراک اطلاعات در مراقبتهای ویژه

ارائه دهنده : رزا احمدیان یزدی

استاد محترم :جناب اقای دکتر عبادی

 

 

سوالاتي كه براي بيماران CABG پس از ترخيص مطرح است:           

 

1/ نحوه استحمام و مراقبت از زخم جراحي قلب پس از ترخيص چگونه است ؟

 

زخمهاي شما تا هنگام ترخيص رو به بهبودي است اما به ياد داشته باشيد كه بايستي زخمها را تميز و خشك نگهداريد و براي تميزي آن بدن را با آب و صابون بشوييد و از به كاربردن پماد و روغن خودداري نماييد.هنگام استفاده آب و صابون را روي دستهايتان و يا روي ليف بريزيد و زخمها را آهسته از بالا تا پايين بشوييد. مدت زمان دوش گرفتن و حمام را به ده دقيقه برسانيد و درجه حرارت آب بايد متعادل باشد زيرا حرارت زياد آب به مدت طولاني مي‌تواند باعث افت فشار خون و شوك گردد. همچنين حمام حتما بايد از تهويه هواي مناسب برخوردارباشد.

 

2/ علائم و نشانه‌هاي عفونت محل زخم جراحي چه مي‌باشد و در صورت بروز آنها چه اقدامي بايد انجام داد ؟

اگر نشانه‌اي از عفونت مثل : درد غير معمول، ترشح چركي، قرمزي، گرمي اطراف زخم و تب بيش از 38 درجه سانتي‌گراد مشاهده نموديد، سريعا به پزشك مراجعه نماييد.

 

3/ وضعيت تغذيه اينجانب پس از ترخيص چگونه بايد باشد ؟

از يك رژيم  غذايي سالم با مشورت پزشك يا متخصص تغذيه براي بهبودي استفاده نماييد. رژيم كم نمك و كم چربي براي شما مفيد است. ممكن است بي‌اشتها باشيد. لقمه‌هاي غذا را كوچكتر و وعده‌هاي غذايي را بيشتر كنيد، اشتهاي شما طي هفته‌هاي اول به حالت عادي باز خواهد گشت.

 

4/ آيا ممكن است جدولي براي رژيم غذايي اينجانب پس از ترخيص، ارائه بفرماييد ؟

به شش اصل كلي ذيل توجه نماييد :

1-4 غذاهاي كم چربي را جايگزين غذاهاي پر چرب نماييد.

2-4 گوشت قرمز مصرف نكنيد و گوشت سفيد (مرغ و ماهي) را جايگزيد نماييد. (گوشت سفيد را آب‌پز يا كبابي تهيه كنيد و از سرخ كردن آن اجتناب كنيد، به ياد داشته باشيد كه پوست مرغ را قبل از پختن جدا سازيد.)

3-4 اگر فشار خون داريد از مصرف نمك پرهيز كنيد.

4-4 مصرف شكر و قند را كم كنيد و اگر ديابت داريد كاملا قطع نماييد.

5-4 مواد غذايي ذيل را بيشتر مصرف نماييد :

الف) ميوه و سبزيجات تازه و آب‌پز، حبوبات و غلات                        ب) جوانه گندم                                  ج) دانه‌هاي مغزدار خام و بدون نمك

د) شير و ماست كم چرب                                                                  ه) زيتون و روغن آن

6-4 مصرف زرده تخم‌مرغ ممنوع ولي سفيده آن مجاز است.

7-4 مصرف مايعات مخصوصا آب حداقل هفت ليوان روزانه.

 

5/ آيا مي‌توانم پس از ترخيص پياده روي داشته باشم ؟

پياده‌روي و فعاليت روزانه و گذشت زمان به شما كمك مي‌كند تا درد و تورم پاهايتان را كاهش دهيد. مهمترين فعاليت فيزيكي بيماران كه موجب كاهش وزن و سوختن چربي‌هاي اضافي بدن مي شود، پياده روي حتي در اتاق و هنگام تماشاي تلويزيون است. در روزهاي بعد از عمل در اتاق و حياط منزل به قدم زدن بپردازيد. بعد از چهار تا پنج روز مي‌توانيد در هواي تميز بيرون از خانه به پياده‌روي بپردازيد.در دو روز اول به همان ميزان كه در بيمارستان راه مي‌رفتيد در منزل فعاليت داشته باشيد. هر روز حدود يكصد متر خارج از منزل راه برويد و تا هفته سوم هرروز يكصد متر به آن بيافزاييد. بهترين زمان پياده‌روي صبح‌ها و عصر‌ها مي‌باشد البته بايد از پياده روي در هواي سرد و آلوده پرهيز كنيد. بالا و پايين رفتن از پله‌ها بايد به آرامي صورت گيرد. اگر منزل شما در طبقات بالاي ساختمان است مي‌توانيد به آهستگي از پله‌ها بالا برويد.

 

6/ فعاليتهاي جنسي را از چه زماني شروع نمايم ؟

بعد از دو ماه مي‌توانيد روابط زناشويي خود را آغاز كنيد ولي با انتخاب وضعيت راحتي كه به جناغ سينه فشار وارد نكند. انرژي مصرفي مورد نياز براي اين كار شبيه بالا رفتن از چند پله است و يا حدود 800 متر پياده‌روي با قدم‌هاي تند است. اگر خسته مي‌شويد و تنگي نفس پيدا مي‌كنيد زمان بيشتري را به بهبودي اختصاص دهيد و اين كار را به تدريج آغاز نماييد و در همه فعاليتها از خود انتظار معمولي داشته باشيد.براي رسيدن به بهبودي بايد به توان جسمي و وضعيت روحي خود توجه داشته باشيد. اضطراب ناشي از ابهام در امكان تحمل، افسردگي ناشي از احساسات پيري و بيماري و مصرف داروها مي‌تواند باعث نگراني و كاهش ميل جنسي شود. اگر مطمئن نيستيد كه مي‌توانيد به فعاليت جنسي بازگرديد يا خير، با نظر پزشك، تست ورزش انجام مي‌شود. وضعيت شما، تعداد ضربان قلب و فشار خون و وضعيت نوار قلب شما حين فعاليت مي‌تواند تصميم‌گيري را براي شما و پزشك آسانتر نمايد.

 

7/ بعد از ترخيص وضعيت فعاليت من چگونه خواهد بود ؟

در سه روز اول به اندازه‌اي كه در بيمارستان فعال بوده‌ايد فعاليت و تحرك داشته باشيد. سپس كارهاي سبك خانگي انجام دهيد. بيشتر از 15 دقيقه سرپا نايستيد و بيشتر سعي كنيد پياده‌روي نماييد. معمولا 3 ماه طول مي‌كشد تا استخوان سينه جوش بخورد و حدود شش ماه زمان لازم است كه استخوان سينه استحكام اوليه را به دست آورد، بنابراين اشياء سنگين‌تر از پنج كيلو را جابجا نكنيد و تا شش ماه از حل دادن، كشيدن و بلند كردن اشياء سنگين و بغل كردن كودكان پرهيز كنيد. براي نشستن ابتدا به پهلو شده و بعد بنشينيد. در هنگام نشستن يا ايستادن صاف بايستيد و قوز نكنيد و روزي چند مرتبه سر‌خود را به آرامي به عقب خم كنيد و باز گردانيد. سعي كنيد كه اشياء را تا حد شانه‌هايتان بالا ببريد. بالا رفتن از پله‌ها اشكالي ندارد مگر اينكه پزشك ممنوع كرده باشد. اگر خسته مي‌شويد، بين فعاليت و راه رفتن استراحت كنيد و فعاليت‌هاي خود را در طول روز تقسيم كنيد.

 

8/ براي كاهش تورم پاهايم چه اقداماتي بايد انجام دهم ؟

تورم در پاهاي شما بخصوص قسمتي كه رگ برداشته شده نگران كننده نيست. در هنگام استراحت پاهايتان را بالاتر از سطح قلبتان قرار دهيد.اين كار را سه بار در روز و هر بار به مدت يكساعت و هنگام خواب انجام دهيد تا ورم پاها كم شود و از لخته شدن خون جلوگيري شود. هرگز پايتان را در حالت خم شده و روبه پايين قرار ندهيد. تا يك ماه استفاده از جوراب واريس براي شما لازم است. اما شبها جوراب واريس را خارج كرده و پاها را روي بالش قرار دهيد. توجه كنيد كه ورم پاها مانع از پياده‌روي نيست و حتي كاهش مي‌يابد، بعد از يك‌ماه استفاده از جوراب واريس اختياري‌ است. از نشستن روي مبل يا صندلي به مدت شش ماه خودداري نماييد.

 

9/ پس از جراحي قلب، شبها دچار كم خوابي و بعضا بي‌خوابي شده‌ام، چگونه وضعيت خواب خود را بهبود بخشم ؟

روزهاي اول بعد از عمل بيمار ممكن است كم اشتها، كم حوصله و كم خواب شود ولي به تدريج برطرف خواهد شد. در دوران نقاهت 8 ساعت خواب شبانه براي شما لازم است. از خوردن غذاهاي نفاخ و سنگين قبل از خواب بپرهيزيد چون موجب تنگي نفس شما مي‌شود. خواب بعد از ظهر حتي به مقدار كم باعث تمدد اعصاب و آرامش روحي شما خواهد گرديد مگر آنكه باعث بي‌خوابي شما در هنگام شب گردد. معمولا خواب در طي چند ماه به حالت عادي بر مي‌گردد و ممكن است كه پزشك در روزهاي اوليه بعد از عمل براي شما قرص خواب آور تجويز نمايند. در جاي آرام و راحت بخوابيد و قبل از خواب از مصرف زياد چاي و قهوه اجتناب كنيد. توجه داشته باشيد كه خوابيدن روي زمين و يا تشك سفت براي سلامتي كمر شما بهتر است.

 

10/ چه مدت پس از انجام جراحي قلب مي‌توانم رانندگي نمايم ؟

شما يك ماه پس از انجام جراحي قلب مي‌توانيد رانندگي كنيد، البته درصورتي كه توانايي آن را داشته باشيد.

 

11/ آيا براي بازگشت به شهر خود مي‌توانم از هواپيما استفاده نمايم ؟

سوار شدن در هواپيما هيچگونه منعي ندارد.

 

12/ پس از ترخيص براي كنترل مجدد وضعيت قلب خود به چه پزشكي مراجعه نمايم ؟

شما مي‌بايست يك ماه پس از ترخيص جهت كنترل و معاينه به پزشك داخلي قلب خود كه شما را آنژيوگرافي نموده است مراجعه نماييد.

 

13/ بخيه‌هاي ناحيه سينه و پاي خود را در چه زماني بايد خارج نمايم ؟

چهارده روز پس از تاريخ عمل جراحي قلب بايستي بخيه‌ها را خارج نمود.

 

14/ در مورد خانمهاي جوان پس از جراحي قلب، چه زماني را جهت بارداري مناسب مي‌دانيد ؟

بهترين زمان جهت بارداري را مي‌توانيد پس از مشورت با جراح قلب خود تعيين نماييد.

 


نظرات شما عزیزان:

hale
ساعت21:44---4 تير 1391
مطالب خیلی علمی و جالبی داشت ممنون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc
آخرین مطالب