وب تخصصی مراقبت های ویژه پرستاری
اشتراک اطلاعات در مراقبتهای ویژه

بررسي تاثير تغيير وضعيت بيماران بر عوارض عروقي بعد از آنژيوگرافي قلبي در بيمارستان طالقاني وابسته به...

آنژيوگرافي شايعترين روش تشخيصي تهاجمي جهت بررسي عروق کرونر قلب است که با عوارض عروقي شامل خونريزي، هماتوم، ترومبوز شرياني همراه مي باشد. به منظور پيشگيري از عوارض بعد از اين روش، بيماران در وضعيت به پشت خوابيده به استراحت در تخت محدود مي شوند که منجر به ناراحتي و کمردرد مي گردد. تغيير وضعيت بيماران در تخت تغيير در روشهاي مراقبتي بعد از آنژيوگرافي مي باشد که در جهت ارتقا آسايش و راحتي بيماران ميباشد.هدف: هدف اين پژوهش مقايسه تاثير تغيير وضعيت بر عوراض عروقي بعد از آنژيوگرافي قلبي در بيمارستان طالقانيوابسته به دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني شهيد بهشتي مي باشد.مواد و روشها: پژوهش حاضر يک کارآزمايي باليني است. تعداد 130 بيمار به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند (65 مورد در هر گروه). وضعيت بيماران در هر دو گروه در ساعت اول خوابيده به پشت بود و سپس گروه مداخله هر ساعت به ترتيب در وضعيتهاي خوابيده به پشت با افزايش زاويه سر تخت به 30 درجه و نيمه نشسته تغيير وضعيت داده شد. وضعيت گروه کنترل در تمام ساعت ها خوابيده به پشت بود. عوارض عروقي با کمک چک ليست بررسي شد.يافته ها: هيچ کدام از واحدهاي مورد پژوهش دچار خونريزي، هماتوم و ترمبوز شرياني نشدند و اختلاف معني داري از نظر بروز عوارض عروقي بعد از آنژيوگرافي مشاهده نشد.بحث و نتيجه گيري: تعيير وضعيت بيماران بر عوارض عروقي بعد از آنژيوگرافي در بيماران تحت آنژيوگرافي قلبي تاثير ندارد و شايد بتوان از تغيير وضعيت بعنوان يک راهکار جهت افزايش راحتي و آسايش بيماران استفاده کرد.




ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc

دفيبريلاتورهاي قلبي کاشتني                                              

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc

تاریخچه آنژیوگرافی

این روش که در ابتدا بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شد، برای اولین بار در سال 1929توسط ورنر فورسمن بر روی انسان صورت گرفت.هدف فورسمن ابداع روشی برای رساندن مستقیم داروها به درون قلب بود، اما قابلیت تکنیک فورسمن، به عنوان یک ابزار تشخیصی توسط افراد دیگر مورد توجه قرار گرفت. امروزه سالانه بیش از یک میلیون مورد کاتتریزاسیون و آنژیوگرافی قلبی برای اهداف تشخیصی، مداخله درمانی و یا هر دو انجام می‌پذیرند.

نحوه انجام آنژیوگرافی

آنژیوگرافی یکی از اقدامات تهاجمی قلبی به شمار می‌رود به این صورت که کاتتر یا لوله‌ای باریک از طریق سیاهرگ یا سرخرگهای پا یا دست به سمت قلب هدایت شده و مستقیماً اندازه‌گیری‌ها و تصویربرداریهای لازم را انجام می‌دهد. اگر کاتتر از سیستم سیاهرگ وارد قلب شود. قلب راست و سرخرگ ریوی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر از مسیر سرخرگی وارد قلب شود، آئورت، قلب چپ و سرخرگ کرونروی ارزیابی می‌شوند.

کاربرد آنژیوگرافی

کاربرد تشخیصی

در این روش امکان اندازه‌گیری مستقیم فشارهای داخل قلب (می‌تواند به طور مستقیم فشار خون بطنها ، دهلیزها و سرخرگهای قلبی و حتی مویرگهای ریوی را اندازه‌گیری نماید)، میزان اشباع اکسیژن و با تزریق ماده حاجب امکان مشاهده عروق کرونر قلب، حفره‌های قلبی و عروق بزرگ (می‌توان از مسیر حرکت خون در قلب یا رگهاب کرونری فیلم یا عکس تهیه کرد) فراهم می‌شود. کاربرد معمول آنژیوگرافی شامل تایید ناهنجاریهای احتمالی قلب و تعیین موقعیت آناتومیک و اهمیت فیزیولوژیک آنها می‌باشد. اغلب قبل از اقدامات درمانی مانند آنژیوپلاستی شریان (سرخرگ) کرونر، پیوند عروق کرونر یا عمل جراحی دریچه‌ها نیز به آنژیوگرافی قلبی نیاز است.

کاربرد درمانی (آنژیوپلاستی)

اقدام دیگری که گاه از طریق همین کاتر انجام می‌گردد آنژیوپلاستی نام دارد. آنژیوپلاستی به معنی باز کردن یا ترمیم رگ می‌باشد. در این روش رگ مسدود توسط بادکنکی متسع می‌شود و چند ثانیه در این حالت نگاه داشته می‌شود تا رگ باز شود. گاهی نیز برای محکم کاری یک لوله محکم به نام استنت (Stent) داخل رگ مسدود قرار داده می‌شود تا از انسداد مجدد آن جلوگیری به عمل آید.


img/daneshnameh_up/7/7b/figure1_04_2001.jpg



در مواردی که آنژیوپلاستی با موفقیت روبرو نمی‌شود یا تعداد رگهای مسدود یا شدت انسداد آن زیاد باشد از اقدام دیگری به نام بای‌پس شریان کرونروی (یا عمل کنار گذر) استفاده می‌شود. در این عمل جراحی که معمولاً چند ساعت به طول می‌انجامد تکه‌ای از سیاهرگهای پا یا سرخرگهای داخل قفسه سینه بریده شده و به صورت کنار گذر در محل انسداد سرخرگ کرونری پیونده زده می‌شود تا جریان خون به نواحی پائین دست آن برقرار بماند و از
سکته‌های قلبی یا قطع کامل جریان خون پیشگیری شود.

عوارض آنژیوگرافی

انجام این بررسی نیاز به یک روز بستری شدن دارد ولی انجام آن دقایقی بیش به طول نمی‌انجامد و معمولاً بیمار بدون عارضه‌ای خاص از بیمارستان مرخص می‌شود. اگر در حین عبور کاتتر بیمار دچار مشکل شود معمولاً می‌توان به سرعت داروهای لازم را به طور مستقیم به داخل قلب تزریق کرد و مشکل را رفع نمود. اگرچه آنژیوگرافی قلب معمولا روش بی‌خطری است، بصورت نادر ممکن است با عوارضی چون آسیب عروق، نارسایی کلیه (به علت ماده حاجب) سکته قلبی یا مغزی همراه باشد.




تاریخ: جمعه 17 تير 1390برچسب:آنژیوگرافی,
ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc

 


قلب يكي از مهمترین اعضاي بدن است كه وظيفه خونرساني و رساندن اكسيژن و مواد غذايي به سایر قسمتهاي بدن را به عهده دارد. قلب انسان داراي 4 حفره ( 2 دهليز و 2 بطن ) و 4 دريچه (دريچه سه لتي يا تريكوسپيد- دريچه دو لتي يا ميترال - دريچه ريوي و دريچه‌آئورت ) است.
 
دريچه هاي قلب باعث مي شوند كه جريان خون در يك جهت حركت كند. در‌هر ضربه كه قلب خون را پمپاژ و سپس استراحت مي‌كند، فشار به ديواره قلب افزايش يا كاهش مي‌يابد.
 
در بیماری های دریچه ای، فعالیت و عملکرد دریچه ها دچار اختلال می شود. مثلاٌ دريچه ای ممكن است به حد كافي بسته نشود و در نتيجه به جریان خون اجازه مي دهد كه بر خلاف مسير يك جهت تعيين شده حركت كند. وجود دريچه ناسالم ممكن است موجب بزرگ شدن عضله قلب و افزايش فشار كاری قلب شود.
 
اين فشار اضافي موجب پيدايش نشانه هايي از قبيل خستگي مفرط، درد قفسه سينه، تنگي نفس و سرگيجه مي شود كه احياناٌ شما آن را تجربه نموده ايد. اختلالات دريچه‌اي مي‌تواند به صورت تنگي يا نارسايي در هر دريچه ای بروز كند.
 
انواع دريچه هاي قلب :
 
1 - دريچه دو لتي ( ميترال ) : اين دريچه بين دهليز چپ و بطن چپ قرار دارد. خون اكسيژن دار كه از طريق سياهرگ ريوي به داخل دهليز چپ مي ريزد با فشار معيني دريچه ميترال را باز می کند و به داخل بطن چپ تخليه مي‌گردد. پس از ورود خون به بطن چپ اين دريچه بسته مي‌شود. در صورت اشكال در عملكرد اين دريچه و خوب بسته نشدن آن در عملكرد قلب اشكال بوجود مي‌آيد

ادامه مطلب
موضوعات:CCU ,
بر چسب:عمل دریچه های قلب، عمل تعویض دریچه های قلب، عمل جراحی آئورت، عمل جراحی آئورت، عمل جراحی قلب، مراقبتهای پرستاری بعد از عمل جراحی قلب، بطن راست و سرخرگ ریوی، آئورت، میترال، سه لتی، عمل تعویض دریچه های قلب و مراقبتهای پرستاری، قلب، جراحی ,عمل تعويض دريچه هاي قلب و مراقبتهاي پرستاري,CCU,
 
منبع:پایگاه پرستاران جوان



تاریخ: پنج شنبه 9 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc

1. داروهای ضد آریتمی: از داروهای اساسی در بخش CCU می باشند مثل; لیدوکائین، پروکائین آمید، کینیدین، فنی توئین، آمیودارون و برتیلیوم.

2. داروهای گشاد کننده عروق کرونر: از داروهای مهم در درمان و تسکین آنژین صدری می باشند مانند; قرص زیرزبانی TNG، ایزوسورباید دی نیترات (ایزوردیل)، نیتروکائین و پماد نیتروباید.

3. داروهای افزایش دهنده قدرت انقباضی قلب: گلیکوزیدهای قلبی مانند دیگوکسین و دیژیتوکسین سبب افزایش قدرت انقباضی قلب می شوند. هم چنین این داروها در درمان آریتمی هایفوق بطنی نیز استفاده می شوند.

4. داروهای بتابلوکر: شامل; پروپرانولول (ایندرال)، آتنولول، آلپرانولول، سوتالول و متوپرالول می باشد. در موارد آریتمی ها (برای کم کردن ضربان قلب)، آنژین صدری، . هیپر تانسیون استفاده می شود.

5. داروهای پایین آورنده فشار خون: شامل; آلدومت ( متیل دوپا)، پرازوسین، هیدرولازین، گاپتوپریل، انالاپریل، والساراتان، لوسارتان و دیازوکساید می باشد.

6. داروهای تنگ کننده عروق و بالا برنده فشار خون: شامل; اپی نفرین (آدرنالین)، نورااپی نفرین، و دوپامین

7. داروهای ضد انعقاد ( آنتی کواگولان): مثل هپارین که فرم تزریقی می باشد و وارفارین سدیم (کومادین) که فرم خوراکی بوده و بصورت 2 و 5 میلی گرم است. آسپرین، تیکلوپیدین و دی پریدامول برای جلوگیری از تشکیل لخته استفاده می شوند.

8. داروهای ضد آنتی کواگولان: شامل ویتامین K ( در درمان مسمومیت با وارفارین سدیم) و سولفات پروتامین ( در درمان مسمومیت با هپارین) استفاده می شود. هر 1mg سولفات پروتامین حدود 100 واحد هپارین را خنثی می کند.

9. داروهای مدر: شامل; فورسماید (لازیکس)، اسپیرونلاکتون (آلداکتون)، اتاکرینیک اسید و تریامترن H

10. داروهای گشاد کننده برونش: مثل آمینوفیلین و سالبوتامول

11. داروهای ضد درد: شامل; مورفین، پتیدن و استامینوفن

12. داروهای آرام بخش و خواب آور: شامل; دیازپام، اکسازپام و کلردی آزوپوکساید

13. داروهای ضد استفراغ: شامل; تری فلوپرازین (اسکازینا)، ویتامین B6 و متوکلوپرامید

14. الکترولیتها: شامل; پتاسیم، کلسیم، و بی کربنات سدیم

15. سرمهای مختلف: باید توجه داشت که بهترین سرم برای بیمار قلبی دکستروز 5% می باشد.

موضوعات:CCU ,

بر چسب:داروهای CCU، CCU، فارموکولوژی، داروشناسی، انواع داروهای CCU، CCU و داروهای آن، دارو ,داروهای ccu,CCU,

منبع:مراقبتهای پرستاری ویژه تالیف (محمد رضا عسگری و محسن سلیمانی)




ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc

 

صداهای قلب
 
صداهای طبیعی قلب یعنی صدای اول و دوم عمدتا در اثر بسته شدن دریچه های قلب شنیده می شود . فاصله بین صدای اول و دوم با زمان سیستول قلب مطابقت دارد و این زمان به طور طبیعی کوتاهتر از زمان بین صدای دوم و اولدیاستول) است . اگر سرعت طربان قلب افزایش یابد ، زمان دیاستول کوتاه می شود .
در شرایط فیزیولوژیک در فواصل سیستول و دیاستول سکوت وجود دارد . در بیماری های  بطنی ممکن است به وجود صدای اضافی در زمان سیستول و دیاستول پی برد که آنها را صداهای گالوپ اسنپ ( Snap Gallup )و کلیک ( Click )می نامند . تنگی قابل ملاحضه دریچه ، زمانی که دریچه باید باز باشد و باز ماندن شکاف دریچه ، وقتی باید بسته باشد ، باعث ایجاد صداهایی می شود که آنها را سوفل ( Murmur ) می نامند .
 
 
1-صدای اول قلب  :(S1 ) مربوط به بسته شدن دریچه میترال و تریکوسپید است. این صدا شروع سیستول را مشخص می کند. به صورت صدای زیر بوده و با دیافراگم گوشی در نوک قلب (کانون میترال) و کنار تحتانی استرنوم بهتر شنیده می شود. همزمان با نبض کاروتید و اپیکال است. مدت این صدا0/14 - 0/1ثانیه است. S1 از نظر قواعد صدا بصورت لاب یا پوم شنیده می شود. در تنگی و نارسایی دریچه میترال، افزایش BP، پرکاری تیروئیدی، و ورزش قوی، S1 ضعیف شنیده می شود.
 
 
2-صدای دوم قلب (S2): مربوط به بسته شدن دریچه های ریوی و آئورت است. صدای زیر بوده و با دیافراگم گوشی در قاعده قلب بهتر شنیده می شود. از نظر قواعد صدا به صورت داپ یا تَ شنیده می شود. S2 انتهای سیستول و شروع دیاستول (مرحله پر شدن بطنها) را نشان می دهد. مدت S2 حدود 0/11 ثانیه است.
 
 
3- صدای سوم قلب (S3) یا گالوپ دیاستولیک بطنی: در ابتدای دیاستول و با انبساط بطن، خون از دهلیز روی خون باقیمانده بطن ریخته شده و صدای مخصوصی به صورت بم شنیده می شود. این صدا با قسمت بل گوشی در نوک قلب در حالیکه مددجو در وضعیت مایل به چپ قرار دارد بهتر شنیده می شود. مدت این صدا کمتر از 0/20 ثانیه است. از نظر قواعد صدا به صورت پوم، تَ تَ شنیده می شود.


4- صدای چهارم قلب (S4) یا گالوپ دیاستولیک دهلیزی: ناشی از انقباض دهلیز در انتهای دیاستول و قبل از سیستول می باشد که از این جهت صدای پره سستول هم گفته می شود. این صدا قبل از صدای S1، به صورت بم، و با بل گوشی در قاعده قلب وقتی که مددجو در وضعیت درازکش به پشت و کمی مایل به چپ قرار می گیرد بهتر شنیده می شود. از نظر قواعد صدا به صورت تَ تَ، پوم شنیده می شود. در افراد بالای 50 سال بطور طبیعی شنیده می شود ولی در افراد کمتر از این سن نباید شنیده شود. این صدا معمولا در MI (بطور گذرا)، هیپرتروفی و فیبروز بطنی، کاردیومیوپاتی، و هیپرتانسیون شنیده می شود.
 
 
 
سوفل ها ( Murmur ) : سوفل ها ارتعاشات قابل شنیدن بوده که طولانی تر از صداهای طبیعی قلب می باشد و به علت جریان گردابی خون از مجاری یا دریچه های غیر طبیعی شنیده می شوند. این جریان متلاطم خون در قلب و عروق بزرگ تیجاد لرزش نموده که بصورت صدای وزیدن باید یا Pow شنیده می شود.
 
 
سوفل ها بوسیله عوامل زیر ایجاد می شوند:
 
  - افزایش سرعت قلب یا سرعت جریان خون
  - عبور خون از دریچه تنگ ( مثلا در تنگی دریچه آئورت)
  - عبور جریان خون از دریچه نارسا (مثلا در نارسایی دریچه میترال)
  - عبور خون از دریچه غیر طبیعی (مثلا در دو لتی بودن دریچه آئورت)
  - عبور خون از مجاری غیر طبیعی (مثلا در ASD، VSD، و PDA)
  - عبور خون از مجرای تنگ (مثلا در تنگی شریان کاروتید یا شریان کلیه، سوفل شریانی ]بروئی[ شنیده می شود)
  - عبور خون از محل تنگ به محل گشاد (مثلا در فیستول شریانی – وریدی)
 
بررسی سوفل ها:سوفل ها باید از نظر محل ایجاد سوفل (کانون میترال یا تریکوسپید)، شدت، زمان )سیستول یا دیاستول)، شکل و تغییرات (کرشندو و یا دی کرشندو)، انتشار (مثلا به زیر بغل یا گردن)، کیفیت (ورزشی و یا غیره) و فرکانس (بهتر شنیده شدن با بل یا دیافراگم) بررسی شوند.
 
 
صداهای دیگر پاتولوژیک:
 
1-       اسنپ باز شدن (Open Snape): در تنگی دریچه میترال، در هنگام باز شدن دریچه در ابتدای دیاستول شنیده می شود.
 
2-       رامبل دیاستولیک (Rambel Diastolic): معمولا در تنگی دریچه میترال، بعد از صدای Open Snap و باز شدن دریچه میترال و موقع ریزش خون، صدای دیگری بنام رامبل دیاستولیک شنیده می شود.
 
3-       کلیک میدسیستولیک (Click Midsystolic): صدای اختصاصی در پرولاپس دریچه میترال بوده و به صورت صداری تق مانند در وسط سیستول شنیده می شود.
 
4-       کلیکهای تخلیه ای (Ejection Clicks): صدای حین تخلیه خون از بطن می باشد. در تنگی دریچه آئورت، در حین تخلیه خون از بطن به آئورت در مرحله سیستول شنیده می شود.
 
5-       صدای مالشی پریکارد (Friction Rub): در موارد التهاب پریکارد شنیده می شود. شبیه به صدای مالش دو لایه چرم است. در حالت نشسته و خمیده بهتر شنیده می شود.

موضوعات:CCU ,اصول و فنون پرستاری ,
بر چسب:صداهای قلب، سوفل ها، صداهای پاتولوژیک قلب، heart sounds، صدای سیستولیک و دیاستولیک قلب ,صداهای قلب (Heart Sounds),CCU,اصول و فنون پرستاری,
 
منبع:مراقبتهای پرستاری ویژه تالیف (محمد رضا عسگری و محسن سلیمانی)
 



تاریخ: پنج شنبه 9 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc
آخرین مطالب